1. * CESTY DUCHA
Nemapujeme ani neměříme rozlehlé plochy pří-
rody ani nevyjadřujeme její divy vědeckými
termíny, Daopak, vidíme zázraky Da každém
kroku - zázrak života v semínku a vajíčku,
zázrak smrti v záři blesku a ve vlnící se
hlubině!
VELKÉ MYSTÉRIUM
Vztah IndiánŮ k Věčnému, Velkému Mystériu,
které nás obklopuje a dojímá, je stejně jednodu-
chý jako vznešený. Pro nás je tou nejvyšší představou,
jež s sebou přináší plnou míru radosti
a uspokojení, která je v tomto životě možná.
Uctívání Velkého Mystéria je tiché, osamělé
a prosté všeho soběstředného.
Je tiché, neboť všechna řeč je nutně chudá
a nedokonalá; proto se duše naŠich předků
vznesly k Bohu v obdivu beze slov.
Je osamělé, neboť věříme, že Bůh je nám blíž
o samotě a že žádní kněží nemají právo vstoupit
mezi nás a našeho Stvořitele. Nikdo nemŮže
kázat nebo zpovídat ani se jinak vměšovat do
náboženské zkušenosti někoho jiného. Všichni
jsme děti Boží, všichni stojíme zpříma a uvě-
domujeme si svoji božskou podstatu. Naši víru
nelze formulovat ani vnucovat někomu, kdo si ji
přijmout nepřeje, proto tu nejsou žádná kázání
ani obracení na víru nebo pronásledování, ani
vysmívači nebo ateisté.
Naše náboženství není dogma, ale stav mysli.
CHRÁM PŘÍRODY
Nemáme žádné jiné chrámy nebo svatyně kromě
přírody. Jsme děti přírody, jsme výrazně poetičtí.
Považovali bychom za svatokrádež postavit
dům Tomu, s nímž je možné se setkat tváří v tvář
v tajemných stinných modlitebnách původního
pralesa nebo ve sluncem zalitém lůně panenských prérií,
pod věžemi a vrcholky nahých
skal působícími závrať či pod širou, diamanty
posázenou klenbou nočního nebe! Bůh, který
je zahalen jemným příkrovem mraků, tam na
okraji viditelného světa, kde náš Velký Praotec
Slunce zažeháv á svůj večerní táborový oheň,
Bůh, který se nese na drsném větru ze severu
nebo vdechuje duši voňavým jižním vánkům
a jehož válečná kánoe je spuštěna na majestátní
řeky a jezera, takový Bůh nepotřebuje žádnou
katedrálu.
SÍLA TICHA
My, první Američané, spojujeme s naší hrdostí
i výjimečnou pokoru. Naší přirozenosti i na-
šemu učení je cizí duchovní arogance. Nikdy
jsme netvrdili, že artikulovaná řeč je důkazem
nadřazenosti nad němými tvory"; naopak je to
pro nás velmi nebezpečný dar.
Hluboce věříme v ticho - znamení dokonalé rovnováhy.
Ticho je úplnou vyrovnaností
a vyvážeností těla, mysli a ducha. Ti, kteří umí
zachovat své já vždy klidné a neochvějné v bou-
řích existence - podobni nehybnému listu na
stromě, nezčeřené lesklé hladině, ti, podle smýš-
lení přírodního člověka, mají ideální postoj
k životu a vedou ho správným zpŮsobem.
Když se nás zeptáte: "Co je to ticho?", my
odpovíme: nJe to Velké Mystérium. Posvátné
ticho je Božím hlasem."
Když se zeptáte: "Co jsou plody ticha?", my
odpovíme: nJe to sebeovládání, pravá odvaha
a vytrvalost, trpělivost, dŮstojnost a úcta. Ticho
je úhelným kamenem charakteru."
"Ovládni svůj jazyk v mládí," řekl starý
náčelník Wabaša, "a v dospělosti můžeš vyslovit
myšlenku, která prospěje tvému lidu."
PŘÍTOMNOST DUCHA
Přirozeně velkodušní a otevření jsme vždy dá-
vali přednost víře, že Duch boží není vdechnut
pouze lidem, ale že nesmrtelnou dokonalost
svého Stvořitele sdílí celý jím stvořený vesmír.
Na živly a mocné síly v přírodě - blesk,
vítr, vodu a mráz - pohlížíme s úctou jako
na duchovní síly, ovšem pokud jde o jejich
charakter, pak jako na druhotné a p)růměrné
povahy. Věříme, že duch prostupuje každým
stvořením a že každé z nich má sv ou vlastní
duši, i když si jí není vždy vědomo. Strom,
vodopád, medvěd grizzly jsou ztělesněním Síly,
a proto jsou hodni úcty.
My, Indiáni, milujeme, když může'me vstou-
pit do soucitného a duševního společenství s na-
šimi bratry a sestrami z říše zvířat, jejichž duše
neschopné řeči uchovávají pro nás něco z hříchu
prosté čistoty, kterou přisuzujeme nevinnému
a za své činy neodpovídajícímu dítě,ti. Věříme
v jejich instinkty, v tajemnou moudrost seslanou
shůry; pokorně přijímáme oběť jejich těl pro
zachování těl našich a předepsanými )modlitbami
a oběťmi vzdáváme poctu jejich duším.
CHUDOBA A PROSTOTA
Bílí dobyvatelé námi, původními Američany,
pohrdali převážně pro naši chudobu a prostotu.
Snad zapomněli, že naše náboženství odmítá
hromadění bohatství a život v přepychu. Pro
nás, jakož i pro jiné duchovně založené lidi
každé doby a každé rasy, je touha po vlastnictví
léčkou a břímě složité společnosti zdrojem
zbytečného nebezpečí a pokušení.
Je prostou pravdou, že dokud v našich mys-
lích převládala původní filozofie, my, Indiáni,
jsme bílé rase nijak nezáviděli a ani jsme ne-
toužili napodobovat její úžasné úspěchy. Svým
myšlením jsme nad nimi měli převahu! Pohrdali
jsme jimi stejně jako hrdý duch, který, zaujat
svým dílem, odmítá měkké postele, přepychové
jídlo a požitkářské koketování bohatého souseda.
Bylo nám jasné, že štěstí a ctnost jsou na těchto
věcech nezávislé, ne-li s nimi přímo neslučitelné.
V našem životě bylo navíc pravidlem dělit
se o plody naší dovednosti a úspěchu s méně
šťastnými bratry a sestrami. Jen tak jsme udrželi
naše duše nezatížené břemenem pýchy, lakoty ,
a závisti a mohli pokračovat v duchovní cestě,
v níž jsme věřili a která byla pro nás tak hluboce
důležitá.
PŘÍRODA A SAMOTA
Jako děti přírody jsme vždy hleděli na místa
se zhuštěnou populací jako na zdroj vŠeho zla,
morálního i fyzického. Nebylo to jen z nezájmu
nebo z neprozřetelnosti, že jsme opomněli zaklá-
dat stálá města a rozvíjet materiální civilizaci.
Vždy jsme věřili, že jídlo je dobré, ale přejídání
zabíjí; že láska je dobrá, ale chtíč působí zkázu;
že stejně hrozná jako mor, bývající dŮsledkem
přeplněných a nezdravých obydlí, je ztráta
duševní síly, což neoddělitelně souvisí s příliš
těsným kontaktem s bližními.
VŠichni, kteří žili v přírodě, ať už Indiáni
nebo ostatní, vědí, že existuje silná a magne-
tizující energie, která o samotě narůstá, ale
životem v davu se rychle vytrácí. I naši nepřátelé
poznali, že svou vnitřní silou a vyrovnaností
zcela nezávislou na okolnostech jsou mezi jednotlivými
rasami Indiáni nepřekonatelní.
DŮLEŽITOST MODLITBY
Modlitba, každodenní uznání Neviděného a Věčného,
je naší nevyhnutelnou povinností.
My, Indiáni, jsme tradičně dělili mysl na dvě
části - mysl duchovní a mysl fyzickou. První,
mysl duchovní, se zaobírá samotnou podstatou
věcí, tedy tím, co se snažíme posílit duchovní
modlitbou v době, kdy je tělo oslabeno půstem
a odříkáním. V tomto druhu modlitby nemá
místo vyprošování si přízně či pomoci.
Druhá, fyzická mysl, stojí níže. Zaobírá se
všemi osobními nebo sobeckými otázkami, jako
jsou úspěch v lovu nebo v boji, úleva v nemoci
nebo zachování milovaného života. Je známo,
že všechny obřady, kouzla nebo zaříkávání vytvořené
k ochraně, prospěchu nebo k odvrácení
nebezpečí mají svŮj pŮvod ve fyzickém já.
Rituály tohoto fyzického uctívání jsou zcela
symbolické; máme tance slunce a další obřady,
ačkoliv Indiáni neuctívají slunce o nic víc než
křesťané kříž. Z našeho pohledu jsou Slunce
a Země rodiči všeho organického života. Zde je
třeba podotknout, že naše myšlení je vědeckou
pravdou stejně jako básnickou metaforou.
Slunce jako vesmírný otec zažíhá podstatu
růstu v přírodě a v trpělivé a plodné děloze
naší matky Země jsou uschovány zárodky rostlin
a lidí. Proto je naše úcta a láska ke Slunci a Zemi
skutečně podnětným rozšířením naší lásky k našim
přímým rodičŮm, a s tímto citem synovské
oddanosti se pojí přání žádat je o takové dary,
po nichž smíme toužit. To je materiální neboli
fyzická modlitba.
V širším významu je ovšem modlitbou celý
nአživot, protože každý čin v našem životě je
ve velmi reálném smyslu činem náboženským.
Každodenní úcta je pro nás důležitější než
strava.
Vstaneme za svítání, obujeme si mokasíny,
sejdeme k vodě. Čistou chladnou vodou si
opláchneme tvář nebo do ní ponoříme celé tělo.
Po koupeli stojíme zpříma v počínajícím
úsvitu tváří ke slunci, jež tančí na horizontů,
a odříkáváme svou nevyslovenou modlitbu.
V pobožnosti se k nám mohou naši blízcí při-
blížit, mohou jít i v našich stopách, ale nikdy
se k nám nemohou připojit. Každá duše se musí
s ranním sluncem, opět svěží milovanou zemí
a Velkým Tichem setkat sama.
Vždy když se v průběhu dne staneme svědky
úchvatně krásné a vznešené scenérie - černý
bouřkový mrak se zářícím obloukem duhy nad
horami, bílý vodopád v srdci zelené rokliny,
širá prérie zbarvená krvavě rudou zapadajícího
slunce -, se na okamžik zastavíme, abychom
vyjádřili úctu.
Uznáváme ducha ve všech tvorech a věcech a věříme,
že z něj čerpáme duševní sílu.
Úcta k nesmrtelné části našich zvířecích bratrů
a sester nás často vede k tomu, že tělo zvířete, jež
ulovíme, položíme na zem a jeho hlavu ozdobíme
symbolickou barvou nebo pery. P otom před ním
stojíme v modlitbě a jako gesto, kterým s poctou
uvolňujeme ducha našeho bratra či sestry, je}iož
tělo jsme nuceni si vzít, abychom uhájili vlastní
život, vykouříme dýmku s posvátným tabákem.
Při podávání jídla přeříkává žena tichou
modlitbu - je to čin natolik jemný a nevtíravý,
že člověk, který tento zvyk nezná, obvykle ani
nezachytí šeptání: Duchu, pojez s námi!"
Když dostane svou misku nebo talíř manžel,
šeptá i on svou prosbu k duchu. Když zestárne,
rád věnuje vzývání ducha patřičné úsilí, aby tak
podal důkaz o svém vděku. Odřízne vybrané
sousto z masa a hodí ho do ohně - nejčistší
a nejéteričtější pralátky.
A tak nevidíme žádnou potřebu vyčleňovat
jeden ze sedmi dnů jako sváteční, neboť u nás
všechny dny náleží Bohu.
VNÍMÁNÍ KRÁSY
Ve vnímání krásy, jež je blízkým příbuzným
náboženského citu, zŮstávají Indiáni jedineční.
V souladu s naší přirozeností a vírou se nesnažíme
napodobovat nenapodobitelné, ani znovu
tvořit dílo Velkého Umělce. S krásným se nesmí
kupčit, je možné ho jen ctít a obdivovat.
Při oslavách uprostřed léta jsem vídával
stinné přístřešky pro poradní shromáždění a tanec
zbudované z čerstvě nařezaných větví.
Účastníci se také ozdobili listnatými větvemi,
nesli štíty a vějíře z větvoví, a dokonce z větví
vyrobili věnce na krk svých koní. Zvláštní ale
bylo, že zřídka užívali květin. Jednou jsem se
zeptal, co je toho důvodem.
To proto," řekl jeden z nich, "že květiny
jsou tu pro potěchu našich duší; ne k ozdobě
našich těl. Nechme je být a ony budou žít své
životy a rozmnožovat se tak, jak tomu chtěl
Velký Zahradník. On je zasadil, a my je nesmíme
trhat, protože by to bylo sobecké."
Takový je duch původního Američana. Příroda je
pro nás měřítkem dokonalé krásy a její
ničení považujeme za svatokrádež.
Jednou jsem skupině siouxských náčelníků
ukazoval pamětihodnosti W ashingtonu a přitom
se na ně snažil udělat dojem úžasnými
vymoženostmi civilizace. Po návštěvě Kapitolu
a ostatních známých budov jsme procházeli
Corcoranovou galerií výtvarného umění, kde
jsem se pokouŠel vysvětlit, proč se bílý muž
na ten či onen obraz dívá jako na výtvor génia
a umělecké dílo.
Ach!" zvolal stařec. "Jak podivná je filozofie
bílého muže! Pokácí les, který ve své
hrdosti a vznešenosti stál celá staletí, rozerve
lůno Matky Země a znečistí a zničí stříbřité
vodní toky. Nelítostně znetvoří obrazy a památníky
samotného Boha a potom zamaže rovný
povrclí mnoha barvami a své práce si cení jako
uměleckého díla!"
Zde je příčina indiánského selhání v pří-
stupu k "uměleckému" standardu civilizov a-
ného světa. Není v nedostatku tvůrčí předsta-
vivosti - v té jsme rození umělci -, spočívá
v úhlu našeho pohledu. krása je v našich očích
vždy čerstvá a živoucí jako sám BŮh, Velké
Mystérium, odívající svět v každém ročním
období do nového.
ZÁZRAK OBYČEJNÉHO
Pokud jde o šíři našeho chápání, byli jsme
my, Indiáni, vždy bystří myslitelé, ale základem
našeho myšlení se nestaly příčina a následek.
Nemapujeme ani neměříme rozlehlé plochy pří-
rody ani nevyjadřujeme její divy vědeckými
termíny, naopak, vidíme zázraky na každém
kroku - zázrak života v semínku a vajíčku,
zázrak smrti v záři blesku a ve vlnící se hlubině!
Nic zázračného nás nepřekvapí - zvíře
může mluvit a slunce se zastavit. Zrození
z Panny se jen stěží jeví větším zázrakem než
zrození každého dítěte, které přichází na tento
svět, a'zázrak nakrmení hladovějících nevyvolá
větší údiv než sklizeň vzešlá z jednoho kukuřičného
klasu.
Nezapomeňme, že ani nejsoučasnějšímu mysliteli,
který vidí majestát a vznešenost přírodních zákonů,
nemůže věda vysvětlit vše. Vždy se
nejdříve musíme setkat s prvotním zázrakem -
počátkem a základem života. To je nejvyšŠím
mystériem, které je podstatou uctívání a bez
kterého nemůže žádné náboženství existovat.
V přítomnosti tohoto mystéria musí všichni
lidé zaujmout podobný postoj jako Indián, jenž
posvátně vzhlíží k božskému ve všem, co bylo
stvořeno.
Další stránka...